Spoofing is een vorm van phishing waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van uw bank, een helpdesk, webwinkel of van een overheidsinstantie. Als u daardoor geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die vooral bij ouderen veel voorkomt.
Spoofing heeft al veel slachtoffers gemaakt; met name onder ouderen. Begin 2023 stond het volgende artikel in de krant: “Ruim honderd 80-plussers slachtoffer van bankfraude door het ‘Fraudespel F-Game’. Vier personen in de leeftijd van rond de 20 jaar hebben deze slachtoffers gemaakt in de regio Rotterdam. Ze zijn inmiddels gearresteerd. Vermoedelijke schade € 50.000.
Begin februari 2024 zijn ouderen weer slachtoffer geworden. Bij een 72-jarig slachtoffer uit Rijswijk deden de verdachten, die opereren in groepen, zich voor als bankmedewerker en hebben zo de pinpas en pincode van de man in handen gekregen. De oplichters plunderden vervolgens de rekening van de Rijswijker. Schade € 2.800.
Zomaar een paar koppen uit de krant:
‘Banken bezorgd, schade helpdeskfraude bijna verdubbeld.’
‘Oplichters aan de deur en op je telefoon. Waarom blijven mensen in babbbeltrucs trappen?’
‘Tientallen bankklanten trappen in fraude, “Mijn scherm ging op zwart.’
Als u dit leest zal de vraag rijzen: ‘kan ik spoofing voorkomen?’ Nee, dat kan niet. Maar u kunt wel voorkomen dat u slachtoffer wordt door de onderstaande tip te hanteren met als uitgaanspunt, de bank belt u nooit, de bank vraagt nooit uw pincode, de bank komt nooit uw pinpas thuis ophalen, de bank zal nooit uw computer overnemen door het installeren van een stukje software, de bank komt nooit bij u thuis, tenzij u een afspraak heeft gemaakt voor een huisbezoek, maar ook dan moet u eerst een legitimatie vragen alvorens u iemand binnen laat. Dat mag u ook doen als er politie aan de deur komt.
Er is maar één tip die echt goed werkt bij spoofing: Hang op, Klik weg, Bel uw bank. Wellicht herkent u dit nog uit de landelijke campagne van de Rijksoverheid een aantal jaren geleden. Ook toen speelde dit probleem al. Dus nooit reageren, geen gegevens verstrekken en meteen ophangen.
Heeft u digitale hulp nodig? Kom dan gerust langs bij het Digi Café op de woensdagmorgen bij de Huiskamer van Odijk. Tussen 10.00 en 11.30 uur bent u van harte welkom. Wij helpen u graag.